לפני מספר ימים, צפיתי בסרט "אבלים" אשר הוקרן בפסטיבל הסרטים בחיפה. את הפוסט הזה בחרתי לכתוב כדי לשתף אתכם בתובנות שלי מהסרט המרשים – תוך שימת דגש על הקשר בינו לבין הנעשה במגוון רחב של ארגונים בכל הנוגע לתקשורת הפנים-ארגונית.
ראשית, כמה מלים על הסרט. הסרט "אבלים" הוא סרט איראני, העוסק בזוג איראני חירש-אילם המארח בביתו את אחותה של האישה, את בעלה ואת בנה. הסרט מתחיל במריבה בין בני הזוג המתארחים. מן ההקשר אנו מבינים, כי בני הזוג המתארחים, עזבו במריבה את הבית ושמו פעמיהם לכיוון ביתם הנמצא בטהרן, ואילו בנם נותר בביתם של המארחים. במהלך הנסיעה מקפחים ההורים את חייהם בתאונת דרכים קשה.
לאחר מכן, למעשה מתרחש הסרט כולו במכוניתם של המארחים, במהלך נסיעתם הדחופה מביתם מביתם לטהרן. במהלך הנסיעה במכוניתם הם עוברים בדרך ארוכה, מפותלת, מסוכנת ויפיפייה, כשהם מדברים ביניהם בשפת הסימנים, וילדם של בני הזוג שנהרגו יושב מאחור. איש לא סיפר לילד במפורש כי הוריו נהרגו, ובמהלך כל הנסיעה שלהם הם מתלבטים ביניהם האם לאמצו לאחר הטרגדיה או לאו. כל הסרט עוסק הלכה למעשה בתקשורת: בתקשורת שבין שני בני הזוג שנהרגו, בתקשורת שבין שני בני הזוג המארחים, בקשיים שלהם כחירשים-אילמים בתקשורת עם הסביבה ועקב כך בתקשורת העתידית שלהם עם האחיין שנהפך בן לילה ליתום מהוריו.
מה למדתי מהסרט על תקשורת בין אישית ?
1. יש גם תקשורת אחרת. ערוץ התקשורת המרכזי שלנו בבית ובמקום העבודה הוא שפת הדיבור. פירושו של דבר, שבתקשורת הבין-אישית יש עליונות ברורה לאנשים שומעים. הגם שרשת האינטרנט סייעה לפתור חלק מהבעיות לאנשים הלוקים בשמיעתם, הרי שהם עדיין הם נותרים מעט מאחור. החשיפה לאנשים חירשים-אילמים במשך סרט שלם לימדה אותי שכדאי לגלות סובלנות כלפי נכות זו ולהבין שאפשר לתקשר גם בשילוב עם כתיבה או קריאת שפתיים, לא רק ברמת הסיסמה של נגישות. אני רוצה לספר לכם שהיה לי נועץ חירש-אילם, סופר במקצועו, שעמו הצלחתי לתקשר באופן מלא במהלך הייעוץ האישי שקיימנו ביננו. אנחנו צריכים לזכור שהמאמץ הגדול הוא של לקויי השמיעה ולא שלנו. אנחנו צריכים לזכור שרק אם נוותר על ההרגלים והדעות הקדומות – או אז נרוויח בני שיח יוצאי דופן, עם רגישות רבה לזולת.
2. בקבלת השונה יש גם רווח לעולם השומע. הדילמה של הזוג האם לאמץ את אחיינם נבעה גם מהתחושה כי גידולו יזכיר להם את הנכות שלהם ללא הרף. דילמה זו מנעה מהם להחליט בנושא ולהעניק לילד הבודד את אהבתם. במילים אחרות, אנו חוזרים שוב לאותה המשוואה – אם החברה תקבל את הנכות ותשכיל לשלב בתוכה את לקויי השמיעה, גם הם יקבלו את עצמם. הסרט ממחיש כי לו היו בני הזוג מקבלים את עצמם ואת נכותם, היה היתום המשתייך לחברה השומעת מרוויח בית חם ואהבה במקום זוג הורים שאבדו לו בן לילה.
3. העדר מודעות לתקשורת בין-אישית לא אומר שהיא לא קיימת. הרבה פעמים אנו לא מודעים לערוצי תקשורת מסוימים, או לתקשורת המתרחשת מתחת לאפינו. אם נחשוב על הארגון, אנחנו כמנהלים לא מודעים לכוחה של התקשורת היומיומית עם העובד, למסר שהעברנו בשיחה טכנית כביכול, בשמועות שמתרוצצות בארגון מתחת לאפינו ושאנו כמנהלים גרמנו להם מבלי משים וכהנה וכהנה.
חוסר מודעות זה בולט בפרט, כשאנו מוצפים ברגשות שכן זהו בדיוק המצב שבו משתבשת הראייה האובייקטיבית שלנו את המציאות. בדיוק על זה מדבר הבודהיזם, למשל, שמתייחס לערפול תפיסת המציאות. בסרט "אבלים" הזוג החירש-אילם היה עמוס רגשות: החל מאבל על המוות הפתאומי ורגשות האשם על אי-מניעת התאונה, דרך הבלבול ואי הוודאות נוכח המצב החדש שנוצר וכלה בכעס שחשו כלפי המנוחים על כך שהשאירו להם את ילדם מלכתחילה. אולם העדר המודעות לילד בשל סערת הרגשות העזה שחוו מנע מבני הזוג החירשים-אילמים להיות מודעים לעובדה הפשוטה שהילד הבין כל מילה מדבריהם. וכך גם אם נמנעו לספר לו על מות הוריו באופן יזום, הרי שלא רק שהם גורמים לו לקבל את הבשורה באופן אקראי כביכול, דרך קריאת שפתיהם, כי אם גם הם גורמים לו להבין כי הוא אינו רצוי בביתם.
אם נתרגם את התסריט הזה לסיטואציות דומות המתרחשות בארגון, נגיע בנקל למסקנה כי אנו נתקלים במצבים דומים חדשות לבקרים, גם אם לא בעוצמה דומה. כך למשל אנחנו נפגעים מאנשים קרובים בארגון, כועסים עליהם, מפתחים רגשות אשם או הלקאה עצמית כלפיהם ובעיקר חשים אי- וודאות. היעדר המודעות שלנו למסרים התקשורתיים שאנו מעבירים, באופן מילולי ולא מילולי כאחד, עלול להיות הרסני. מנהלים יודעים זאת – כפי שאמרה לי השבוע מנהלת טובה: "כשקורה משהו, אני אורזת את עצמי". "אני מתעשתת, לוקחת לעצמי כמה דקות ורק אחר כך ניגשת לעובדים. קודם כול אני מטפלת בעצמי, גם אם חל משבר שהפתרון לו הוא מיידי. אם לא אעשה כן ואשדר קצת לחץ לעובדים, זה יפגע בהם יותר."
4. האתגר הגדול של התקשורת הבין אישית הוא אי הוודאות. הסרט כולו מדבר על אי וודאות ומסתיים בו (בכל זאת, אני לא רוצה להשבית את שמחתם של מי שרוצים לצפות בו). אנחנו חיים בעידן של אי וודאות פוליטית, כלכלית ותעסוקתית. לכן נשאלת השאלה – איך לתקשר בעידן של אי- הוודאות? עד כמה אני יכול להתכונן ואילו מיומנויות אני צריך לרכוש כשהוודאות מתרסקת לנגד עינינו חדשות לבקרים בתחומי חיינו השונים?
פרט לכך, יש לרכוש כלים לאיזון הרגשי שלנו. (נושא נרחב שאעסוק בו פעם אחרת). בני הזוג היו כה עסוקים בעצמם, עד שהם למעשה לא התייחסו לאי-הוודאות שנוצרה בחייו של הילד. כל מנהל ארגון חייב לשאול את עצמו: מהי האחריות שלי כלפי עצמי ומהי האחריות שלי כלפי הסביבה - כיצד אני מתפקד עם העובדים שלי כשגם אני נמצא בסכנת פיטורין, בעת צמצום היקפו של פרויקט או אפילו בעת ביטולו. איך אני יוצר אי של וודאות בעידן כאוטי? כמנהלים, אנחנו נתקלים בדילמות אלה בעוצמה זו או אחרת. המשרעת שלה משתנה, אך לא המהות.
לסיכום, מי שאוהב אנשים ולא פחות מכך את התקשורת בין האנשים, סרטים איטיים עם צילומי טבע יפיפיים וגם מוכן להתמודד עם עצב בקולנוע מוזמן לצפות בסרט "אבלים". בכל מקרה, אתם יכולים לראות כי”הפוסל במומו פוסל". גם אני נסחפתי בפוסט זה וגיליתי רגשות – של התרגשות, של אמפתיה, של הזדהות ומה לא. אני משתדלת להיות מודעת להם, אבל לא תמיד מצליחה. בכל מקרה, קל לנו להיות מודעים לרגשות חיוביים ולא לשליליים. הסרט "אבלים" עורר בי רגשות חיוביים לא רק בשל החוויה האסתטית והרגשית שעברתי אלא בעיקר בשל התובנות החשובות והמרתקות שקיבלתי בנוגע לתקשורת בין אישית בעת משבר ובעת טורנדו רגשי אמיתי, שהוא רלוונטי בעבודה כמו גם בחיינו האישיים.
אילת צורי - המכון להדרכה בכתיבה עסקית מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית,כתיבה עסקית,
כתיבה שיווקית לאינטרנט,כתיבה אינטרנטית,ניהול תוכן לארגונים,תקשורת למנהלים,תקשורת ניהולית ועוד..
מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח.
לפרטים נוספים: 03-6471355/ 052-3510583